سرمایه گذار احساساتی

دسته بندی :کتاب صوتی 6 بهمن 1400 767

سرمایه گذار احساساتی

جی مورلند

بنظر شما تحلیل تکنیکال مهم تر است یا تحلیل بنیادی؟

هیچ کدام!

نویسنده این کتاب معتقد است این احساسات معامله گر هست که فراتر از هر تحلیلی می تواند تاثیر گذار باشد و اگر فردی نتواند احساسات خود را کنترل کند نه تحلیل بنیادی جوابگوست و نه تحلیل تکنیکال.

دانلود کتاب صوتی سرمایه گذار احساساتی اثر جی مورلند

هزینه سرمایه گذاری احساسی

همه می دانیم که اصل سرمایه گذاری ، خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا می باشد ، اما از نظر احساسی اغلب منجر به تصمیم های عجولانه بر پایه ی نتایج کوتاه مدت است که نهایتا منتهی به از دست دادن پول و یا خروج از بازار در زمان اوج می شود .

وقتی ما سبد خود را بر پایه ی شرایط بازار و انتظارات به منظور بهبود بازگشت کلی تنظیم می کنیم ، در واقع دقیقا معکوس عمل کرده ایم . شواهد این را ثابت می کند . هر چه با سبدمان بیشتر کلنجار برویم ، کمتر موفق خواهیم شد.

من کاملا با نظر بنجامین گرام ، پدر سرمایه گذاری ارزشی موافقم که می گوید :

(( مشکل اصلی یک سرمایه گذار و حتی بدترین دشمن او به احتمال زیاد خودش است . ))

اما ما آمده ایم تا این شرایط را تغییر دهیم .

 

بازار بی ثبات ، رفتار بی ثبات

نوسان ها باعث ایجاد زیان نمی شود ، بلکه واکنش ها به نوسان ها است که زیان به بار می آورد.

بازارهای مالی همیشه بی ثبات هستند و همواره دارای نوسان های زیادی هستند  به مانند رکود بزرگ ، دوشنبه سیاه ، حباب فن آوری و بحران های مالی اخیر ، همه نوسان شدید و زیان بالایی را در پی داشته اند.

بیشتر سرمایه گذاران ، به دلیل اینکه نوسان بازار همراه با زیان است و ایجاد ترس و گاهی اوقات وحشت می کند ، از نوسان ناراضی هستند .

نوسان بازار باعث فعال شدن آمیگدال می شود و آمیگدال پیغام (( خودت را به امنیت برسان )) صادر می کند .

نوسان فرصت هایی را برای سرمایه گذاران بلند مدت در دست یابی به دارایی هایی با قیمت پایین تر ایجاد می کند.

وقتی ما شاهد حرکات تصادفی بازار از روزی به روز دیگر هستیم ، احساس ناراحتی می کنیم و از نظر احساسی ما فقط زمانی را ترجیح می دهیم که نوسان رو به بالا حرکت کند اما ما می توانیم تا حد زیادی با بهره گرفتن از نوسان و فروش فصلی ، از نظر مالی بازده خود را افزایش دهیم .

بازار به مرور تمایل به جهت گیری دارد .

بازارهای خیزان زمانی ایجاد می شود که بازار تمایل به بالا رفتن دارد و بازارهای افتان زمانی ایجاد می شود که بازار تمایل رو به پایین دارد .

گاهی اوقات هم بازار روند قابل درکی ندارد و یک روز بالا و یک روز پایین می باشد و این موضوع می تواند شما را دریازده کند و اگر با این میزان نوسان راحت نیستید ، دو انتخاب دارید :

1 . سرمایه گذاری نکنید ، در این صورت قادر نخواهید بود به اهداف مالی تان برسید

2 . بازار را دنبال نکنید.

دانلود کتاب صوتی سرمایه گذار احساساتی اثر جی مورلند

توهم قطعیت

(( پیش بینی بسیار مشکل است ؛ به خصوص در بازه ی آینده ))

نیلز بوهر

مغز ما از عدم قطعیت بیزار است . بدترین چیز ندانستن است . چون مغز با برنامه ریزی و ساماندهی ، میزان بسیار زیادی لذت کسب می کند.

مغز برای عملکردهای اجرایی خود ، یک ماشین برنامه ریزی دارد . ما برنامه ریزی را دوست داریم ، چون برنامه ریزی به ما این امکان را می دهد که موثر و سازنده باشیم . اگر با عدم قطعیت رو به رو باشید ، نمی توانید به طور موثر برنامه ریزی کنید .

وقتی یک تحلیل گر با اطمینان پیش بینی می کند که چه بر سر بازار و نرخ های بهره خواهد آمد ، ما به طور ناخودآگاه تحت تاثیر او حرف هایش را باور کنیم ؛ چون این پیش بینی ، حس کاذبی از قطعیت را ایجاد می کند . تحقیقات نشان میدهد که وقتی یک شخص به عنوان یک فرد خبره به ما معرفی می شود ، مغز ما شک وتردید طبیعی خود را کنار می گذارد و سخنان او را به عنوان یک حقیقت می پذیرد.

اما مشکل اینجاست که خبرگان در پیش بینی نتایج آتی خوب نیستند . مطالعات بسیاری نشان می دهد که توانایی پیش بینی آنها بهتر از حدسیات تصادفی نیست.

 

توهم کنترل

وقایع تصادفی همیشه در زندگی جریان دارند.

ناتوانایی مداوم متخصصان در پیش بینی اقتصاد گواه این است که بازار غیر قابل پیش بینی است ، مخصوصا در بازارهای کوتاه مدت .

ما نمی دانیم که بازار چه موقع روند صعودی و چه موقع روند کاهشی خواهد داشت و در واقع نتیجه برای ما تصادفی است .

فقط بعد از وقوع یک رویداد ممکن است علت و معلول را شناسایی کنیم ؛ اما این هیچ سودی برای سرمایه گذار ندارد.

ما با واژهی تصادفی احساس ناراحتی می کنیم ، چون نمی توانیم روی نتایج کنترل داشته باشیم ولی دوست داریم احساس کنترل کنیم. ما اغلب به دنبال شناسایی الگوها در نتایج تصادفی هستیم ، بنابراین غالبا نهارت یا فقدان مهارت سرمیه گذاری را به نتایج تصادفی نسبت می دهیم. بازارها تصادفی هستند ، در غیر این صورت بازگشت سرمایه ما کاملا وابسته به مهارت ما بودند و یک مدیر پرتفو همواره خوب عمل می کرد.

وقتی سکه ای را پرتاب می کنید ، کدام نتیجه محتمل تر است ؟!

1 . شیر شیر خط شیر خط                                   2 . شیر شیر شیر شیر شیر

اولین نمونه تصادفی است و چون مغز ما انتظار تنوع در نتایج تصادفی را دارد ، اولین نمونه را انتخاب می کند . نمونه دوم ساختگی به نظر   می رسد یا حداقل بسیار نادر ، اما درصد احتمال هر دو نتیجه یکسان است .

دانلود کتاب صوتی سرمایه گذار احساساتی اثر جی مورلند

اخبار و شایعات

هر کسی که به اخبار گوش می دهد ( به جز در مواردی که رخدادهای بسیار بسیار مهمی روی می دهد) از احمق هم احمق تر است.

نسیم طالب

بیشتر سرمایه گذاران خواستار آگاهی در مورد بازار و رخدادهای اقتصادی هستند ؛ چه برای تصمیم گیری های مالی خودشان باشد چه برای اینکه بتوانند با آگاهی به پرسشی پاسخ دهند و در جریان باشند. سازمان های خبری برسر جلب توجه ما رقابت می کنند و گو.یی هر کلمه ای را بیان می کنند برای وجود ما حیاتی است .

چیزی که ما باید از آن آگاه باشیم تفاوت بین اخبار و شایعه هاست. اخبار شامل اطلاعات محدودی است که در روند تصمیم گیری ما اساسی می باشد .

موارد اضافه ای که گزارش می شود ، شایعات و جار و جنجال است . سازمان های خبری اعم از رادیو ، تلویزیون ، روزنامه و صفحات وب باید زمان های خالی خود را پر کنند و برای این کار چه چیزی بهتر از اخبار. این در حالی است که در یک روز امکان دارد اخبار کمی وجود داشته باشد و در روزی دیگر اخبار بسیار زیاد باشد و این برای خواننده سود دارد نه رسانه ، در نتیجه تدوین گران مجبورند داستان هایی را پخش کنند که اخبار واقعی نیستندو فقط قیل و قال هستند .اما چون بینندگان و خوانندگان آگاه نیستند که آنها فقط قصد پر کردن زمان و صفحات را دارند، به قیل و قال اهمیت می دهند.

هر چه بیشتر به اخبار گوش دهیم ، جار وجنجال بیشتری ذهن ما را پر می کند . این بازی اعداد است .

بازی های ذهن ترفندهایی هستند که ذهن ما به کار می بندد. بخش مورد علاقه ی من در مورد رسانه ها ، نقش اساسی آنها و اینکه چگونه به طور ناخودآگاه تصمیم های ما را تحت تاثیر قرار می دهند ، می باشد.

عوامل ناخودآگاه

عوامل ناخودآگاه زیادی وجود دارند که ما را برای تصمیمی گیری های ضعیف تحت تاثیر قرار می دهند . مانند :

احساس گرایی : بزرگ تر کردن بیش از اندازه یک ماجرا . بدون این کار غالب خبرها کسل کننده و بی اهمیت می شوند .

هیجان : شمارش معکوس و مداوم تا رسیدن به یک سری داده ی دلخواه و کوتاه مدت مثل رسیدن شاخص به یک نقطه جدید و بالاتر.

صدای رسا : گزارشگران دوست دارند زمانی که بازارها در نوسانند فریاد بزنند . از آنجایی که نوسان طبیعت ذاتی بازارهای مالی است ، چه نیازی به فریاد زدن هست ؟ آنها استاد جلب توجه ما هستند.

اضطرار : صفحه ی نمایش تلویزیون مدام در حال جنب و جوش است و حتی اخبار ساده هم در زیر نویس دائم در حال حرکتند.

به روز شدن های مداوم بازار ، توهم پیش بینی ایجاد می کند و این حس را به ما می دهد که باید کاری بکنیم یا از دست خواهیم داد.

قطعیت : آنها با متخصصانی که به ما خواهند گفت بازار به کدام سمت حرکت خواهد کرد مصاحبه می کنند ؛ معمولا با تمرکز روی نتایج کوتاه مدت. واقعیت این است که آنها نمی دانند .

بازار در کوتاه مدت غیر قابل پیش بینی است و متخصصان بیش از آنکه درست پیش بینی کنند ، اشتباه می کنند . بنابراین آنها فقط توهم مخرب قطعیت را ایجاد می کنند.

کوتاه گرایی : همه ی این تاکتیک ها و چیزهای دیگر ما را برای توجه به نتایج کوتاه مدت تحت تاثیر قرار می دهد. این قابل درک است . آنها می خواهند شما را مجبور به تفکر کوتاه مدت کنند تا امروز و فردا و در آینده و همیشه به سراغ رسانه ها بروید . اما اگر شما واقعا یک سرمایه گذار بلند مدت باشید ، به شرایط امروز و فردای بازار اهمیتی نمی دهید و به سراغ رسانه ها نمی روید . هر چه کوتاه مدت تر تفکر کنیم ، به عنوان یک سرمایه گذار ، بدتر عمل خواهیم کرد.

دانلود کتاب صوتی سرمایه گذار احساساتی اثر جی مورلند

نرم افزار دایره طلایی سهام، معرفی و شناسایی بهترین سهام بنیادی

Be sure to read the following:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: