قانون هشتاد بیست

دسته بندی :کتاب صوتی 12 اسفند 1400 875

 قانون هشتاد بیست

قانون هشتاد بیست

یکی از راه های تعیین اولویت در کارها استفاده از قانون پارتو است.

این قانون با نام 80/20 هم شناخته می شود. طراح و ایده پرداز اصلی قانون پارتو، یک اقتصاد دان ایتالیایی با نام ویلفردوپارتو بود.

در کسب و کارها قانون پارتو این ایده را مطرح می کند که 80 درصد از نتایج کارها، از 20درصد تلاش های افراد حاصل می شود.

جهت دریافت کتاب صوتی قانون هشتاد بیست اینجا را کلیک کنید

کاشف پارتو

پارتو

ویلفردو پارتو یک اقتصاددان ایتالیایی بود که برای اولین بار الگوی نهفته در قانون 80/20 را کشف کرد.
قانونی که امروز با نام قانون پارتو نیز در جهان شناخته می شود. ویلفردو پارتو در انگلستان الگوهای ثروت به درآمد را بررسی کرد و متوجه توزیع نامتوازن ثروت میان جمعیت شد.
به طوری که می توان گفت اگر هشتاد درصد از ثروت در اختیار بیست درصد از مردم باشد ، می توان تخمین زد که تقریبا شصت و پنج درصد از این ثروت در اختیار ده درصد از مردم ، و پنجاه درصد از آن در اختیار پنج درصد از مردم است. وی همچنین متوجه تکرار این الگوی نامتوازن در زمان ها و مکان های دیگر نیز شد.

قانون هشتاد بیست

قانون پارتو در زندگی روزمره

قانون هشتاد / بیست در زندگی روزمره ی هر فرد ، هر تشکیلات و هر گروه اجتماعی و هر نوع جامعه ای قابلیت استفاده را دارد. هدف این قانون کمک به افراد و گروه هاست تا با تلاش کمتر به نتایج بهتری دست یابند. افراد با استفاده از قانون هشتاد / بیست می توانند کارایی و اثر بخشی خود را افزایش و حتی کیفیت و کمیت خدمات عمومی خود را ارتقا دهند.
قانون هشتاد / بیست بینش های مفید و حتی دگرگون کننده ای برای هرکس که آن را در زندگی جدی بگیرد به ارمغان خواهد آورد.

تفکر 80/20 برای کاربردهای غیر کمیِ قانون هشتاد / بیست در زندگی روزمره مناسب است.
در این تفکر نیز مانند تحلیل 80/20 ، تئوری عدم تعادل میان ورودی ها و خروجی ها وجود دارد.
در تفکر هشتاد / بیست به جمع آوری داده ها و تحلیل آنها نیاز نیست. بلکه در این تفکر ، داده ها و تحلیل آنها را تخمین می زنیم. با استفاده از تفکر هشتاد / بیست عملا می توانیم بعضی موضوعات مهمی را که اتفاق می افتند، تشخیص دهیم و توجه خود را معطوف به آنها کنیم و از موارد غیر ضروری بگذریم.
این گونه موضوع اصلی را درک خواهیم کرد.

جهت دریافت کتاب صوتی قانون هشتاد بیست اینجا را کلیک کنید

قانون پارتو و نتایج کارها

قانون هشتاد / بیست بیان می کند که تمام نتایج ، خروجی ها و دستاوردها تنها محصول تعداد محدودی از علت ها ، ورودی ها یا تلاش هاست.
به عبارت دیگر هشتاد درصد از آنچه در کار خود بدست می آورید، حاصلِ فقط بیست درصد از وقت صرف شده است.
بنابراین می توان گفت که حدود چهار پنجم تلاش ها در تمام کارها غیر مفید و تلف شده واقع می شوند. طبق قانون هشتاد / بیست ، توازن قابل قبولی بین تلاش ها و دستاوردها وجود ندارد.

قانون هشتاد بیست

کاشف پارتو

ویلفردو پارتو یک اقتصاددان ایتالیایی بود که برای اولین بار الگوی نهفته در قانون 80/20 را کشف کرد.
قانونی که امروز با نام قانون پارتو نیز در جهان شناخته می شود. ویلفردو پارتو در انگلستان الگوهای ثروت به درآمد را بررسی کرد و متوجه توزیع نامتوازن ثروت میان جمعیت شد. به طوری که می توان گفت اگر هشتاد درصد از ثروت در اختیار بیست درصد از مردم باشد، می توان تخمین زد که تقریبا شصت و پنج درصد از این ثروت در اختیار ده درصد از مردم ، و پنجاه درصد از آن در اختیار پنج درصد از مردم است.
وی همچنین متوجه تکرار این الگوی نامتوازن در زمان ها و مکان های دیگر نیز شد.

قانون پارتو و عدم تعادل

قانون هشتاد / بیست تاکید دارد که تعداد کمی از علت ها مسبب بیشتر معلول ها هستند. همچنین این قانون نشان می دهد که جهان به سمت عدم تعادل گرایش دارد. طبق قانون هشتاد / بیست در هر نقطه ای اکثریت هر پدیده ای توسط تعداد محدودی از عاملان شرکت کننده در آن پدیده خلق می شود.
به عبارت دیگر هشتاد درصد از نتایج محصول ، معلول بیست درصد از علل است. در مجموع می توان چنین نتیجه گرفت که بیشتر موضوعات اهمیتی ندارند و فقط کمی از آنها مهم هستند.

جهت دریافت کتاب صوتی قانون هشتاد بیست اینجا را کلیک کنید

قانون پارتو و مدیران

وقتی اصول مربوط به سودآوری قانون 80/20 اجرا شود ، مدیران در می یابند که از سودآور ترین بخش ها غافل مانده اند.
بنابراین  می توان گفت اگر بخشی از یک شرکت ساده باشد ، به مشتری بیشتر نزدیک می شود. کارها نیز با سهولت و سادگی بیشتری انجام می شود و مدیران شرکت به مشتریان بیشتر ارزش می دهند.
در نتیجه مشتریان ، بیشتر احساس مهم بودن دارند. همه ی این موارد باعث افزایش قیمت ها و در عین حال کاهش هزینه ها می شود.

 

قانون پارتو در رابطه با مشتریان

طبق قاعده ی قدیمی هشتاد / بیست هشتاد درصدِ سود شما از بیست درصدِ مشتریان بدست می آید.
ارتباط نزدیک خود را با این دسته حفظ کنید. به طور منظم پرونده های مدیریت قراردادها را بررسی کنید و اسامی کسانی که مدت ها است با آنها رابطه نداشته اید را لیست کرده و در اولین فرصت به سراغ آنها بروید.

قانون هشتاد بیست

قانون پارتو در بورس

قانون 80/20 بیان می دارد که سودآوری و سرمایه برای موفقیت در بازار بورس حیاتی است و نشان می دهد که آیا یک شرکت به دنبال سادگی است یا پیچیدگی؟ از آنجا که شرکت ها با محصولات بسیار زیاد با تنوع بسیار بالایی برخوردارند، تقریبا همه ی آنها سهام بسیار زیادی در بورس دارند.
تقریبا همیشه نوعی توزیع  هشتاد / بیست در بورس جریان دارد. به عبارت دیگر فقط بیست درصد حجم یا درآمد از حدود هشتاد درصد بورس بدست می آید.
بنابراین بازار کم سرعت بسیار هزینه بر است و ممکن است این بازار محصولاتی داشته باشد که سودآوری بالایی ندارد.

رویاها دست یافتنی هستند:

بیشتر ما هدف خود را در زندگی نمی دانیم. درواقع نمی دانیم چه می خواهیم از این رو نمی توانیم تعادل زندگی مان را حفظ کنیم. ممکن است در شغلمان موفق ولی در روابطمان ناموفق باشیم و یا برعکس.
ما 80 درصد تلاش خود را صرف نتایج کم ارزش می کنیم. 20 درصد از وقت ما به 80 درصد از موارد ارزشمند ختم می شود و 80 درصد از وقتمان برای موضوعاتی تلف می شود که برایمان ارزش زیادی ندارند. 80 درصدِ شادی مان از 20 درصد وقتمان به دست می آید اما 80 درصد از وقت مان شادی بسیار کمی برای ما به همراه دارد.

 

کلام پایانی

می توانید با استفاده از قانون هشتاد / بیست آزاد باشید. کمتر کار کنید اما درآمد و لذت بیشتری کسب کنید. برای این منظور تنها کافی است به طور جدی تفکرات هشتاد / بیست را دنبال کنید.

جهت دریافت کتاب صوتی قانون هشتاد بیست اینجا را کلیک کنید

نرم افزار دایره طلایی سهام به همراه تست رایگان

Be sure to read the following:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: